[interview] Waarom Albert Heijn's Emma Coles afrekent met suikerbommen
- Food-en-retail
- 18 jan 2017 @ 09:17
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodInnovatieDesignonderzoek
- 18 jan 2017 @ 09:17
- Redactie Food en Retail
Het afgelopen jaar verlaagde Albert Heijn het suikergehalte in veel huismerkproducten. Als hoofd van de afdeling Sustainable Retailing heeft Emma Coles een grote rol gespeeld in deze ontwikkeling. Hiermee loopt AH voorop in het gezonder maken van eetwaren. 'In zo'n honderd eigen merk-producten zit nu tien tot veertig procent minder suiker.' Drie korte vragen over suikerreductie beantwoord.
1. Waarom richt Albert Heijn zich nu op suikerreductie?
Coles: 'Volgens de richtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie moet je niet meer dan 10 procent van je calorieën uit suiker halen We weten dat veel consumenten te veel suiker binnenkrijgen zonder dat ze dat beseffen. Een manier om ze te helpen is als wij het suikergehalte in onze producten verlagen.'
2. Hoe pakt Albert Heijn dat aan?
'We kozen producten die vaak door families worden gegeten en waar relatief veel toegevoegde suikers in zitten. Daar probeerden we minimaal tien procent suiker uit te halen, zonder de smaak te beïnvloeden. Dat lukte. Uiteindelijk kwamen we tot de honderd eigen merk-producten, waar nu tien tot veertig procent minder suiker in zit.'
3. Minder suiker, dat proef je toch?
'Nee, vaak niet. Ik heb zelf getest bij collega's. Ik bakte drie soorten brownies. Een met de normale hoeveelheid suiker, een met een kwart minder suiker en een met de helft minder. Veel Albert Heijn-collega's proefden het verschil echt niet.'
Emma Coles
* Lees hier verder over de AH marketing en aankondiging suikerreductie
* Volg op platform Food&Retail de suikerdiscussie
* Reactie Kenniscentrum Suiker
Persfoto waarmee AH de reductie van 250 miljoen suikerklontjes uit het aanbod belooft.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Emma Coles
- verslaving
- Kenniscentrum Suiker
- misleiding
- Sustainable Retailing
- suikergehalte
- calorieën
- suikerreductie
- diabetes
- Wereldgezondheidsorganisatie
- richtlijn
- AH
- eetwaren
- jongeren
- suiker
- gezonder
- Albert Heijn
- WHO
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Magnum breidt uit met utopia-smaken
- Kookboek Porsche viert Nederlands streekgenot
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in 775 winkels
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
- Speculaars: Texaanse koekjes met een... 20-05-2025
- Eet je chocola als niemand kijkt19-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management